Kristof Sals is CEO & Co-founder van de online Fire Protection Group en schreef op 28 december een column voor De Tijd, die we met zijn toestemming mochten overnemen op onze ondernemersstem. Ik vind dit een deugddoende column die we ook hier als nieuwjaarswens even overzetten.
2024 draaide terecht om de gewone man. De stijgende kosten en onzekerheden maakten het jaar zwaar. Het publieke debat draaide om zijn strijd, om het rondkrijgen van de rekeningen en het overeind houden van het gezin. Bij de regeringsonderhandelingen en op andere momenten viel de uitdrukking'de gewone man' te pas en te onpas, als symbool voor de zorgen van velen. Al lijkt het alsof niemand nog echt weet wie die gewone man is, maar dat hij vooral een handige retorische verwijzing is.
Als het over ondernemers ging, hoorden we een ander verhaal. Het ging over de (te) rijke ondernemer met te sterke schouders waar we het geld moeten gaan halen. Of over de start-upheld (met ronkende AI) die miljoenen binnenhaalt en waarvan niemand weet of die start-up volgend jaar nog bestaat na de initiële zoektocht naar 'market fit'. Niemand sprak over de gewone ondernemer.
Die ondernemer die, net als de gewone man, ploetert. Die geen miljoenen investeert, maar wel banen creëert. Die in december eindelijk een moment van euforie voelt omdat de rekeningen betaald zijn, de cijfers kloppen en de deuren in januari weer open kunnen. Op dat moment pas beginnen de échte feestdagen.
Maar laten we eerlijk zijn: er zijn ook ondernemers voor wie het dit jaar niet rond is geraakt. Voor wie de cijfers niet kloppen, het budget niet sluitend is, of de plannen anders liepen dan gehoopt. Voor hen voelen deze feestdagen niet als een beloning, maar als een reminder van de voortdurende strijd die ondernemerschap vaak met zich meebrengt. Geen ster op de kerstboom.
Visie en lef
De gewone ondernemer is niet de hoofdpersoon in krantenkoppen, maar zijn werk vormt de ruggengraat van onze economie. Het is de bakker die om 4 uur ’s ochtends begint. De kmo-eigenaar die ondanks personeelstekorten blijft investeren in mensen én opleiding. De winkelier die alles geeft om de deuren open te houden, zelfs als dat betekent dat er voor hem geen kerstvakantie is. Dom volgens de ene, bewonderenswaardig volgens de andere.
Maar dat is slechts wat zichtbaar is. Achter de schermen speelt zich het échte ondernemen af: de nachten waarin planningen worden herschreven, de dagen waarin oplossingen worden gezocht voor onvoorziene problemen, en de eindeloze uren van tenenkrullende administratie. Het zijn ook de nachten van twijfel, met vragen zoals 'heb ik de juiste keuze gemaakt?' en 'hoe houd ik dit vol?'. Maar dan, met volle goesting en misschien een beetje koppigheid, begin je de volgende ochtend opnieuw.
Ondertussen klinkt in het publieke debat geregeld een ander geluid. Tijdens een debat in het Vlaams Parlement over de tarieven in de kinderopvang merkte een minister op dat 'de CEO die zichzelf een minimumloon uitkeert aan de rand van het zwembad van zijn villa' geen ondersteuning zou mogen krijgen. Het is een uitspraak die de karikatuur voedt, maar niets zegt over de realiteit van de gewone ondernemer.
Want het echte ondernemen gaat over visie en lef. Over kansen zien waar anderen obstakels zien. Over bouwen, niet alleen voor vandaag, maar ook voor morgen - voor klanten, medewerkers en de gemeenschap. Het echte ondernemen is ploeteren met een doel, met een blik op wat beter kan, wat beter móét. Een denkwijze die de overheid misschien ook ter harte zou moeten nemen.
Eén doel
We moeten in 2025 niet alleen erkennen wat gewone ondernemers bijdragen, maar ook werken aan een omgeving waarin hun inspanningen resultaat opleveren. Waar groei geen onbetaalbare luxe is, maar een haalbare ambitie. Waar loonsverhogingen voor werknemers echt impact hebben en werken wordt beloond. Waar ondernemers kunnen rekenen op een overheid die meedenkt en ondersteunt.
Waar financiële resultaten van de gewone ondernemer niet met een scheve blik worden bekeken, maar als een teken van succes en doorzettingsvermogen worden gewaardeerd. En waar momenten van euforie niet langer een uitzondering zijn, maar een logisch gevolg van visie, hard werk en lef.
Ook in de media verdienen gewone ondernemers meer aandacht. Niet alleen de enkelen die een uitzonderlijk succes behalen en het beeld van de ondernemer vertekenen, maar vooral zij die elke dag bouwen aan morgen met passie, risico en doorzettingsvermogen.
Want uiteindelijk hebben werknemers, ondernemers en al diegenen die met hun inzet bijdragen hetzelfde doel: bouwen aan een toekomst waarin iedereen kan groeien.
De auteur
Kristof Sals noemt zichzelf een gewone ondernemer. Hij is CEO en oprichter van Online Fire Protection Group.
De kwestie
De gewone ondernemer krijgt weinig aandacht in de media, terwijl zijn werk wel de ruggengraat van onze economie vormt.
De conclusie
We moeten in 2025 erkennen wat gewone ondernemers bijdragen en werken aan een omgeving waarin hun inspanningen resultaat opleveren.
Comments